Další beseda Kláry Samkové odmítnuta knihovnou

besedy Kláry Samkové o islámu a právu

S politováním musíme veřejnosti oznámit, že další z knihoven, tentokrát na Táborsku, odmítla pro své čtenáře uspořádat besedu Kláry Samkové o islámu a právu, kterou jim Éra žen nabídla. Tentokrát s odůvodněním „téma je určitě zajímavé, ale není vhodné pro prostory naší knihovny“. Což nám přijde úsměvné, vzhledem k tomu, že jsme loni právě takovýchto besed v knihovnách v různých městech absolvovaly celou řadu bez problémů a s pozitivními ohlasy knihovnic i účastníků. Čím jsou prostory oné knihovny specifické jsme se už bohužel nedozvěděly.

Netušíme, čím si právě témata islámu a migrace u svých obhájců zasloužily až fanaticky adorující přístup, který zastánce vede někdy k neuvěřitelně agresivním (a zároveň zbabělým) útokům na ty, kdo mu rovněž odmítají propadnout. Narážíme tím nejen na situace, se kterými se setkáváme my (rušení autogramiád, besed, vracení knížek informujících o rizicích islámu, které knihovnám ZDARMA a NA NAŠE NÁKLADY a jejich vlastní žádost – sic! - zasíláme), ale třeba i na vývoj dění kolem nové knihy sociologa Petra Hampla Prolomení hradeb. Ta byla na ideologicko-politický nátlak dokonce stažena z několika knihkupectví, včetně toho, které spadá pod Karlovu univerzitu. Smutným faktem je, že agresoři tentokrát byli z řad studentů, kteří tím vysílají jasný signál svým kolegům, kteří by na věc měli třeba jiný názor.

Chápeme nicméně knihovny, které se odmítnutím našich besed snaží vyhnout se nátlaku a zastrašování. Ustát to opravdu není lehké. Na druhou stranu asi není úplně normální situace, kdy se tu takovéto věci dějí, knihy jsou stahovány z prodeje, skupinky lidí píší „přestaňte tu knihu prodávat, opovažte se uspořádat besedu s XY“ a je jim okamžitě vyhověno... Umíte si představit, že byste napsali knikupectví: „Nelíbí se mi kuchařka XY, stáhněte ji z prodeje“ a očekávali, že vám knihkupec vyhoví? Autoři knih, které jsou přitom dnes stahovány z prodeje, nikdy za nic nebyli odsouzeni... ani ta islámská fatwa (kterou se ovšem žádný nemuslim nemusí řídit) na ně nikdy nebyla vyhlášena. Proč se tedy instituce přizpůsobují rozmarům a předsudkům velmi malé skupinky lidí, kteří navíc dané knihy ani nečetli a na besedy těch, které chtějí zakázat a sankcionovat, ani nechodí? O jaké knihy a jaká témata jim půjde příště? 

Chce-li tedy někdo o našich besedách hovořit jako o extrémistických, nechť si nejdříve pustí záznam loňské besedy v Litoměřicích – velmi rády se od něj dozvíme, co tam konkrétně zaznělo extrémistického, nenávistného či rasistického. Budeme se těšit na odpovědi na mailu erazen@erazen.cz, uvítáme, pokud se jejich odesilatel podepíše, tak jako se pod vlastní identitou nebojíme diskutovat my. Nehodláme si navlékat burky už před pouhým vyslovením slova „islám“. Moderní a emancipovaná žena, za které se považujeme, nemá potřebu mlčet k tématům, která považuje za závažné a cítí se oprávněna o nich hovořit, a nenechá se ani zastrašit, ani zastrašovat jiné. Proto se my těšíme na besedy, které nás v následujících měsících čekají.